måndag 14 juni 2010

En spårhund jag är!!

Idag har vi haft kul!!
På kursen ikväll var det bara tre hundar; "hundilskna taxen", "ulligulliga cockervalpen" och Nemo. Vi gick upp till en liten skogsdunge för aktivitetsträning. Först gjorde vi en sökruta med godis, både i kort och högt gräs. Jodå, det gillar ju Nemo och dessutom var han hungrig så den övningen gick bra.
Nästa övning var godis-i-trädet. Vi pillade in godisbitar i en björkstam. Förbipasserande undrade nog vad som gått snett- Nemo satt helt ointresserad nedanför trädet medan Mamman snusade och nosade på en björk....... Kände mig inte helt bekväm med situationen.......
Nästan lika illa var det med nästa övning, korvbusken. Små korvbitar uppträdda på kvistarna i en mindre buske. Nemo fick i och för sig nos på en bit, men sedan satt han och väntade på att det skulle växa ut fler bitar från just den kvisten och brydde sig föga om att det satt korvbitar högt och lågt i resten av busken. Även här gick Mamman dubbelvikt och snusade till omgivningens förtjusning. Behöver jag säga att taxen och cockern lyckades med de här övningarna?
Men sedan hände det- nu vet jag vad welshen är framavlad för! Den ska naturligtvis användas för att spåra upp bortsprungna korvar! Jag placerade Nemo (obs okopplad- så modig var jag) och sprang sedan runt i dungen som en galning med en korvbit i ett snöre efter mig. Även här fanns ett visst mått av förnedringskänsla men vad gör man inte. Sedan gav jag Nemo kommandot sök och banne mig- han följde korvspåret galant! Hurra!
Nu var jag så upprymd och modig att jag inte ens tvekade en sekund på att låta Nemo vara lös för nästa gren- hitta matte! Instruktör J höll Nemo, jag skuttade iväg som en gasell (nåja) in i skogen och sedan släpptes Nemo för att direkt spåra upp mig. Tror jag var om möjligt ännu gladare än Nemo när han hittade mig!!

Sist körde vi balans- och klätterövningar i skogen. Det var helt enkelt en fantastiskt rolig kväll, för såväl Mamman som Nemo och kanske även för en och annan förbipasserande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar