tisdag 25 maj 2010

"Hot spots"

Var ute på långpromenad i Delsjön idag. Det märks så´n skillnad om vi går med eller utan sällskap; om han inte har min fulla uppmärksamhet så åker nosen ner i backen och det blir mycket svårare att få honom att trava med i mitt tempo. Sund reaktion egentligen med hänvisning till det där med mindfulness...... Jobbigt dock när promenaden tar dubbelt så lång tid. Det funkar att släppa kopplet, då kommer han ikapp, men runt Stora Delsjön går ju en och annan hund så där vill jag inte ha honom lös hela tiden.

Efter lunch åkte vi till gamla Hund och Katthälsan. Nemo har ett par röda fula märken på hakan och jag ville gärna att någon skulle titta på dem. Vi fick samma veterinär som gjorde hans besiktning härom veckan och hon konstaterade snabbt att det var en ytlig hudinfektion, sk Hot spots. Kan tydligen komma plötsligt, sprida sig fort över huden men är tack och lov oftast lättbehandlat med salva. När hon rakade honom visade det sig att det var ganska spritt under pälsen så eventuellt kan det bli fråga om antibiotika (om det inte blivit bättre på onsdag). Frågade om det kunde bero på fästingmedlet men det hade inget samband. Nåväl, när vi skulle åka hem sa veterinären igen att det är verkligen en väldigt fin och trevlig hund ni har hittat! Får kontra med att det är verkligen en väldigt bra och trevlig veterinär vi fått tag på också!
Pappan fick sedan det stora nöjet att åka runt sta´n för att hämta ut salvan och han hamnade till slut i Nordstan. Visade sig att de är ett "djurapotek" så nästa gång åker vi dit direkt. Bra öppethållningstider har de också.

På kvällen var det dags för kurs igen. Knappt jag vill skriva om det, men en sak var i alla fall bra- idag gillade han köttbullar!!!!!! (Stackars Pappan får ligga i fislukten från Mamma Scan i natt, själv har jag "flytt" till jobbet).

Det är verkligen ingen lätt miljö för Nemo att vara i, han är så intresserad av alla andra och totalt ointresserad av mig. Men vi ska visa dem! Här ska tränas i veckan.
Så fort vi kom hem var han en helt annan hund igen. Förmodligen pga att jag var en helt annan matte, en avslappnad sådan, inte en stel och stressad.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar